Spiralpredikning.

Det där med nätverkssladd var inget jag kan rekommendera. Som nybliven fattig student har jag gått helt in i mentaliteten och tankesättet (att inte lägga en krona på onödiga saker). Frågan är dock hur onödig en router är. Allt är väl ändå en avvägning av god hälsa. Hur mycket negativ energi kommer denna nätverkssladd orsaka? Hur mycket tid kommer jag spara på att inte koppla om sladden då jag vill byta plats? Tro mig 19 kvadrat är minsann tillräckligt stort för att ha flera alternativa platser för datorn och stort nog att inte vara litet nog för en sladd. En sladd som dock är tillräckligt lång att ha över hela rummet. Fast svår att flytta runt när jag försökt gömma den under mattan och runt stolsben för helhetsintryckets skull.

Dagen har bjudit på tankeutbyten och vi har konstaterat att ja, det viktigaste är att du mår bra. Att du trivs i dina beslut, din vardag och den du är. Alltså. 10 kilo hit eller dit spelar inte mig någon roll, bara du mår bra. 10 kilo för mycket för att du älskar marabous 200-grammare - men fantastiskt om den gör dig glad. Mindre fantastiskt om du är beroende och inte kan klara dig utan den, mår dåligt över att du äter den och önskar det var morötter. Men om man gör det man tycker om ska man inte lida av det; inte för att jag dömer och inte för att själv döma.

Det finns en gräns, såklart det gör. Tio chokladkakor är inte vettigt. Men då tror jag du vet att det inte är vettigt och då frångår vi ju konceptet; att göra det man mår bra av.

Vara beroende av en, eller två, eller fler, koppar kaffe är kanske inte optimalt för din fysiska hälsa (eller så är det det, det beror på rönen (observera att tre det på rad här inte är en ogrammatisk ordföljd även om word hade ifrågasatt det i mitten - Ta bort upprepat ord?)). Men beroendet behöver inte klinga negativt, varför ska du slita med att avvänja dig - må dåligt och odla negativa tankar och ångestkänslor? För mig klingar ordet och begreppet beroende negativt. Det är inte bra att vara beroende.

Det är kanske sant. Man är ju fast. Man beror på något annat. På omständigheter, på pengar, på tillgång. Man fastnar och tror att det inte går utan. Ett beroende är inte fullständig frihet.

Fast här drar vi det långt. Jag gillar kaffe. Dricker det varje dag och njuter av dess goda smak. Jag gör det, mår bra av det och trivs med att göra det.

Jag går ut och rör på mig för att jag mår bra av det. Men jag springer inte för det ger mig lite ångestkänslor (ja, de är tillbaka, under Frankrikeperioden och strax därefter gick det bra men långa uppehåll är inte att något jag talar för). Varför ska jag göra något som ger mig negativ energi? Visst är jag nöjd och mår bra efteråt och den fysiska hälsan njuter av det men den mentala biten innan och under springturen är långt ifrån god. Rent av kass. Och med den vetskapen sänks min motivation och vilja att göra det, företar jag mig det ändå gör jag det inte helhjärtat och kalla mig dum och ologisk men jag tror inte att jag fysiskt sett profiterar lika väl från det som om jag skulle tycka om det.

Det jag vill kort och koncist uttrycka är inget annat och inte konstigare än att så länge du aktivt tar dina beslut om din livsstil och ditt varande, kan stå för dem och motivera dig samt lever som du lär så är det bra. Så ger det god hälsa. Oavsett ditt bmi, medias normer eller andras synpunkter. I min mening. (Så, enligt den filosofin ska du inte lyssna på mig, eftersom du inte behöver ta åt dig av mina predikningar...)

"Här är där där man är, där är där där man inte är"

Kommentarer
Postat av: Sassäh

Hallojs! :):) Har du lust att följa mig via bloglovin? Jag lägger till dig nu iallafall med detsamma ^^ kram.

2011-08-23 @ 13:05:37
URL: http://nojjz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0