Internets möjligheter.

Tänk så mycket man kan göra över internet. Hur lätt det är att genomföra transaktioner. Att säga saker. Att lova saker. Idag har jag köpt en tågresa i Frankrike för nästa år. Jag har letat rätt på studentlitteratur. Jag har diskuterat försäkringsalternativ med en vilt främmande kvinna. Jag har kommunicerat med en nära vän i andra änden av Sverige. Jag har beställt framkallningar.

Allt vid köksbordet. Hur är det? Fantastiskt, tidssparande, superbt! Men som så många höjer ett varningens finger; vi blir asociala, instängda, förlorar den sociala förmågan, blir lata, får dåliga mat- och sömnrutiner. Jaha. Lagom är bäst. Det är väl så det är, det är så jag tror.

Om inte annat så är det en tankeställare att bli medveten om allt vi har, om allt vi kan göra. Tack vare och på bekostnad av mycket. Och där finns många moraliska och etiska ställningstaganden, argument och debatter, men hursom har vi ogränsbara möjligheter i livet - hur, på vilket sätt, när och i vilken position - göra saker. Inte för att de förr i tiden hade det sämre, de hade inte som vi möjlighet att skriva ut en biljett från en länk som mejlats men de hade andra möjligheter som vi idag kanske inte har. Möjligheter som de inte såg som något speciellt, det tillföll deras vardag. De badade sig rena, slog samman dagens träning med arbete under höskörden (för att inte nämna alla årets bestyr för bonden) och hörde ånglokens tuffande.

Det var på gott och ont. Som våra möjligheter idag är på gott och ont.
Men låt oss bara inte ta det för givet. Imorgon kan det vara nosta lgiskt att använda internet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0