Hårigt med och utan hår.

Träsmak i baken kan jag allt konstatera.

Igår tömdes raden av husspritflaskornas sista skvättar och vi diskuterade bland annat ordet hårig. Huruvida det var av positiv eller negativ klang. Delade meningar rådde. Hårig är för mig ett negativt laddad adjektiv av den anledningen att behöver man beskriva något som har mycket hår så är det för mycket av det. Hårigt är i egentlig mening neutralt - precis som kalt, fluffigt eller fullt - men som sagt, finns det ett behov att säga att något är hårigt så använder i alla fall jag, och flera med mig kom det fram i går, beskrivningen hårigt.

Delade meningar rådde som redan påtalat och en av oss hävdade starkt att det är ett neutralt ord. Vilket fördrar du då - en hårig man eller en svettig man? Detta blev vi som förespråkade en underliggande negativ ton i ordet frågade. Svarade gjorde vi inte men konstaterade att svettig kan ha både en positiv och negativ betydelse. En hårig, svettig man är dock sällan bra. En svettig man kan vara bra. En hårig man känns inte lockande.

Men som glöm då inte parametern att en man med hår inte nödvändigtvis behöver vara hårig. För en vaxad man är inte heller så mycket att lockas av alla gånger. Hår ska det vara men inte hårigt. A mon avis.

Grumligt grillande grumsas grånande grundligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0