Mat och ett par andra ord.

Jag ber om ursäkt för min tillfälliga tystnad. Det ska vi försöka råda bot på. Vi som i jag och min skugga. Skuggan i dessa dagar består främst av spräckta budgetar och beslutstagarångest. Inget av det är speciellt upplyftande vill jag lova så jag ska försöka att inte dskutera det mera.

Det lilla problemet som då uppstår är att jag inte vet vad jag ska berätta eftersom de senaste dagarna verkligen varit fyllda av det, och visst kan jag skryta mer om vädret och hur underbart det var att bada i havet. Det känns inte som det ger varken dig eller mig så mycket dock. Annars kunde jag skriva lite om planer. Det finns sådana för helgen, men inget som ska avslöjas än. Men det är tiptop-klass på dem kan jag lova. Ohh, jag bara ryser vid tanken. Leendet sprids och adrenalinet pumpar. Du skulle bara veta vad vi har på gång!

Sådärja, en rejäl liten teaser utlagd.

Mat! Det kan jag prata om, inte för att inspirationen flödat på sistone men soppor har slagit mig och M att det är bra och underskattade rätter. Jag började med en champinjonsoppa utan dess like för ett par dagar sedan; schalotten- och vitlök fräst tillsammans med svamp skurna i bitar, uppkokat i lite vatten med en halv buljongtärning, grädde på det, salt, peppar och lite redning för att det ska tjockna. Serverat med en crème fraîche-röra på vitlök, färsk basilika och kryddor var det en kulinarisk höjdpunkt.

M kontrade dagen efter med en underbar kreation i kikärtsanda; soppa på kikärtor och diverse smått och gott som jag inte vet. Gudomligt.

Mat ska vi icke förglömma. Det är för gott och njutbart för att ses som ett nödvändigt ont.

Håll tillgodo med mina få och föga engagerande ord (observera här att jag använde föga!).

Lutte. Combat. But.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0