Söndagsrapport avlägges.

Nej, ursäkta då. Det blev inget till inlägg igår. Internet fortsatte hoppa fram och tillbaka, jag och M gjorde gramamtikövningar och rundade av med en kort kvällspromenad innan Azouz Begags liv som nyutsedd minister fångade mig sådär en halvtimme innan sömnen segrade. Un Mouton dans la Baignoire heter den förresten, boken.

Dagen, denna fantstiska söndag, har fyllts av ett Abs- & Ass-pass som vi sammanfattade till att hålla alldeles för lågt tempo. Jag har duschat, ätit rena rama lyx-lunchen beståendes av två knäckebrödsmackor med makrillsröra, sallad och kokt ägg på. Därefter har jag spenderat två timmar och pratat franska med Sylvain. Oh yes, vi tog en kaffe och flanerade lite på stadens gator. En parlant fancais. Men visst, det borde väl kanske inte vara en sådan stor grej att jag har klarat mig på egen hand med en fransos, det borde jag ju kunna efter nästan tre månader, men faktiskt, det är ballt för mig.

Vidare denna afton ska vårt resterande två tredjedelarskollektiv ut och äta för att bryta trenden. Trenden av hemmasittande, pluggande, tränande. Godisskålen börjar minska. Solbrännan lägger sig fint. Stämningen är bekväm och avslappnad.

Och jag längtar. Till att min älskade mamma kommer på besök. Till att få krama om henne. Prata och tjattra och dricka vin och umgås. Det ska vi göra i ett par dagar.

Sedan ska jag även spotta lite idéer om varför barns ska, eller inte ska få, leka krig och med leksaksvapen. Och läsa lite Amélie Nothomb som tydligen skildar Japan på franska. Bara kombinationen känns intressant, mer Begag och hans bekymmer. Mer fnulande på franska integrationspolitiken med vinkel...vad? Skolan? Skolan är en viktigt byggkloss. L'école.

Morgondagens ska ägnas åt att betala den aningen förträngda, förskjutna och för dyra oljeräkningen vilket inte görs på ett av de smidigaste sätten. En bussresa; att ta med karta och kompass samt Carte Bleu. Kanske, om kroppen tillåter - ett Bodycombatpass. Troligen inte. Men en storhandling kanske, besök bör förberedas och tomma kylskåpshyllor är inte att uppskatta. Mitt nya småätarberoende: sockerärtor! Hoppas Dia har kvar extrapriset 500 gram för 1.5 euro.

En pudervippa på näsan kvällen till ära? Länge sedan jag sminkade mig annat med en mascara-touch som kanske har inträffat två gånger i veckan senaste tiden. Moneysaver.

Superorden på vägen idag uteblir. Ni vet själva inom er hur det är bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0