Sorg. Fast inte ledsamt?

Läser ni? Följer ni på något sätt mina tankar? Gissar på inte. Vill inte kolla under statistik-fliken. Så underhållande är jag ju faktiskt inte.

Under kategorin "dagens triviala ting" kan nämnas att förskylningen släppt, vilket firas med ett glas vin (ett fint vin min kära coloc investerat 3 euro i, ja priserna är mer humana här) och kanske en eventuell utgång. Vi får se. Ska man spara sig till helgen, köra istället för i helgen (tenta måndag kväll) eller dubbelköra för att ta igen missade tillfällen? Alternativen är många.

Hursom, nej, det har inte hänt så mycket idag. Men tankar har man ju allt ändå. Eller, sudda. Inte man. Tankar har jag ändå. "Man" kan ju gå och gräva ner sig djupt och dyka upp som en lite sork vid sammanhang som är MYCKET mer generella. Bara för att påpeka; "man" är ett pronomen som syftar på ett ospecifikt substantiv, används ofta i övergripande och generella termer. Akta dig.

Jag försöker igen; tankar. Vilka tankar ska jag snöa in på denna afton (bränt rostat brödlukt verkar vara en tydlig signifikant) - sorg eller språkhistoria? Vi alla delar vissa (få eller fler) gemensamma nämnare, många av oss kan identifiera oss i andras känslor och situationer med en egenupplevt sådan. Människor och sorg är ganska starkt sammankopplat. Sorgen i sig är individuell, men begreppet sorg har vi nog, de allra flesta av oss, en relation till. Har vi mot förmodan inte upplevt någon direkt sorg, är det den relation vi har till fenomenet. För någon i umgänges- och bekantskapskresten har antagligen upplevt sorg, eller har haft. Hur man nu vill uttrycka det.

Din sorg, ditt bearbetande och din definition är bara din. Hur du ska sörja kan inte normer, förväntningar eller andra styra. Glöm inte att sörja på ditt sätt. Det handlar inte om att du "måste våga visa", att du "bör prata med någon" utan om att du ska våga pröva dina vägar för att möta och skapa din relation med begreppet sorg.

Tankarna blev visst om sorg. Språkhistorian lämnas åt sitt öde för denna kväll.

Är sorg ett negativt begrepp?

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jätteroligt att läsa som vanligt när du skriver så pennan glöder. Har inte förrän nu hittat att jag kan kommentera också. Blir det offentligt eller bara mellan dig och mig?

2011-02-17 @ 20:41:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0