Trådar om täcken och tocken.

Sidan där man skiver sina inlägg är faktiskt extremt oinspirerande. Det är inte så att man bestämmer sig lite lagom aktivt och dedikerat för att skriva, klickar fram sidan och energin och idéerna flödar. Synd det. Men å andra sidan kan jag avsluta lite smått påbörjade men definitivt inte färdigberättade trådar.

Jag nämnde namnet på vårt kollektiv Colocation d'Arc en Ciel för flertalet inlägg sedan; detta namn myntades i samband med en ansökan om ett Carte Fidélité Monoprix.

Översatt heter kollektivet 'Kollektiv Regnbågen', vilket har att gör med hur man ansöker om bonuskort på mataffären Monoprix. I formuläret frågar de efter två i hushållet som är över 25, sedan ska det fyllas i hur många barn man har (under 25 således). Det hela slutar i att två av oss blir föräldrar; kollektivet får två mödrar, resten blir barn. Vi har en regnbågsfamilj! Inte konstigt, kanske inte roligt men för oss var det väldigt skoj.

En annan liten tråd jag muttrade om var ett täckespaket. Fransmän verkar avsky påslakan. Jag har börjat inse poängen med dem, de har enorma fördelar mot alternativet ett vanligt lakan mellan dig och det sunkiga täcket med sträv yta. Men som sagt utan påslakan får man göra det bästa av situationen; de flesta som känner mig vet att bädda om varje dag inte är ett alternativ i fallet, less och uppgiven på att behöva göra detta blev jag uppmuntrad - Gör något åt det då!

Sagt och gjort, som för övrigt heter aussitôt dit, aussitôt fait på franska, jag vidgade mina vyer. Fast egentligen av ren slump (par hasard), jag fick med mig ett enormt dubbelsängslakan istället för ett i storlek relativ till min säng när jag skulle bädda. Min idé föddes; att helt enkelt packa in täcket i det enorma lakanet. Voilà, nästan ett påslakan, det ser ganska hemskt ut, snett och vint är det vikt och lakanet täcker inte hela täcket på ovansidan men det fungerar. Eller ja, det fungerar bättre än förut. Kontentan är väl ändock att jag väntar på varmare väder då bara ett lakan är fullt tillräckligt att tjäna som täcke.

Det var alltså inte så roliga 'cliff hangers' jag lagt ut, inte för att jag nämnde dem i det syftet utan snarare inte orkade skriva klart min tankekedja. Som jag uppenbarligen tappat till nu. Jaja, jag kan nämna mat istället för idag har jag gjort en kulinarisk smakupplevelse; min risotto - utan både dyrt specialris och vitt vin! Ris från gårdagens middag (som för övrigt innehöll en fiskbit vilket var bland det första hela fisk- eller köttstycke jag ätit här), en tomat, lite purjolök, de två sista soltorkade tomatbitarna. Allt uppstekt i lite olja från just dessa tomater, till det lite salt, peppar och en skvätt mjölk. Nyheten i kylskåpet fick också vara med; en sorts röra/kräm på grön sparris och crème fraische. Den smakar och innehåller mest ärtor dock. Men det blev en hit!

Säg ett vänligt ord idag. Jag skulle i alla fall bli glad. Du med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0