Kråkfötter.

Ett par rader för att förnöja ditt nobla intresse ett liten stund i ditt humbla liv. Är humbla ett riktigt ord? Jag gillar ordet humble, men det är ju engelska, vad betyder det egentligen? Eller, ja, vad finns det för svenskt ord med samma betydelse? Ett annat engelskt ord jag annars slänger mig med lite för ofta är tricky. Klurigt på svenska? Fast ändå inte, inte i alla sammanhang.

Jag saknar också en synonym till det härliga verbet ordbajsa. Det är ju inte så trevligt eller korrekt i alla sammanhang. Men att producera mycket text av lite innehåll behöver ett verb. För det är så utbrett. Men nog ordat om ord. Med en liten parentes för min nyupptäckta kärlek till verbet orda - är det inte helt fantastiskt? En synonym till prata, tala, skriva fast i en mer generell dager. Vi ordar inte mer om detta! är om inte annat en bra stöt att avsluta en dispyt med, den som uttalar de orden får direkt mer respekt och tilltro.

Så vad ska jag orda om? Det som varit, det som komma skall (inom en snar eller längre framtid?) eller allmänna tankar som är applicerbara i de allra mesta fall, eller i alla fall utan större påverkan av tempus. Vardagliga ting är alltid trevligt.

Idag har jag nämligen provat på något alldeles nytt. Supportchattat med halebop, inte för att det ledde till så mycket (annat än att jag ska få ett nytt sim-kort och då kanske problemen med att nå mig upphör) och det kändes inte så personligt som jag hoppats. Det verkade som det var inklippta svar, redan formulerade meningar och stycken som någon bara valde ut för att de skulle passa i sammanhanget. Och det är väl i och för sig inget fel i det men jag hade hoppats på en verkligare chatt-känsla - den med små bokstäver i början av mening, ett par förkortningar, definitivt inga styckeindelningar och om jag hade haft tur - smileys! Men inte det. Support fick jag ju ändå till viss del så syftet är uppnått.

Annars har dagen delvis ägnats åt att förbanna mina vrister (vänster krånglar för tillfället) och glida runt i ett svettigt vristskydd för att åtgärda smärtan. Makrillröra, lite träning, snygga unga karlar som jobbar i bar överkropp på grannhusets fasad - en vanlig torsdag. En vanlig ledig torsdag med hemskt mycket jobbabstinens och rastlöshet.

Ett år sedan jag jobbade ordentligt. Ett helt år. Fast jag fick lön häromdagen (tror jag, har inte kollat...) för de två dagarna jag gjorde över midsommar. Första lönen sen i slutet av mars då jag fick en korrigering av den inkomsten jag fick i slutet av februari. Jag måste skaffa mig ett jobb! En inkomst! Jag blir tokig.

Rastlösheten motvägs dock lite snarare än jobbet (har inte ens ett komplett CV idag). Stora staden huvudstaden till helgen med en tripp till Uppsala på måndag för att kvittera ut nyckeln till mitt alldeles egna förstaboende. Mina storslagna 19 kvadratmeter i studentghettot. Ska bli så skönt. Sen blir det Skottland. Oplanerat och skumpigt, men en upplevelse ska jag allt ge mig.

Raderna ska ej bli för många.

Se skönheten i det som enligt normen inte ska vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0