Mat!

Kul att så många har kommenterat den ganska revolutionerande händelsen att jag faktiskt sökt sommarkurser. Verkligen. Tack för uppmuntran och ert intresse. Det värmer mig djupt i hjärtat.

Idag ska jag prata mat tror jag allt. Avocadohalvan som jag berättade om igår väntade på mig men dagen begynte med en skål gröt (ja, på spisen kokt) med russin i (dvs i medkokta), kanel, äpple och clementin. Ingen nyhet kanske men än en gång - det är så fantastiskt gott. En underbar start på dagen!

Lunch/mellanmål blev två knäckebrödssmörgåsar med avocado på och hårdkokt ägg - salt och peppar på toppen, det var så jag fällde en tår över att det var mitt sista ägg och min sista mogna avocado annars hade det blivit ett större mellanmål kan jag säga.

Middagidéen med champignonsoppa övergick successivt till polenta med frästa champignoner, lök och vitlök, ihopbubblade med blomkål, soltorkade tomater och jordnötter med en skvätt av "husmatlagningsvitvinet" som dök upp efter festen i lördags (observera att det på flaskan tydligt framkommer att det är en blandning av skvättar från hela Europa - vi antog att det dög åt matlagning i alla fall). Det ackompagnerades av smakprov på M:s ofantligt goda hemgjorda hummus (från grundengrunden gjorda med egenuppblötta och kokta kikärtor).

En matens dag som blandats med grammatik och fonetik. Energin som jag kände när jag gick hem från skolan och som jag tänkte omsätta till en springrunda nu ikväll gömde sig lite. Den undantrycktes av mitt ivirga pluggande så att säga. Jag glömde helt enkelt bort det. Det blir för morgondagen helt enkelt för gymmet hade inga roliga pass och själva gymmetgymmet vågar jag mig inte på än. Jag förstår mig inte på gym i allmänhet och är de dessutom på franska är det ingen idé förän M pedagogiskt visat mig. Vilket ska ske.

Det finns sex stycken trekonsonantskluster som i svenskan kan initiera ord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0