Död av både animalisk och vegetarisk sort. Och bio. Och sommar.

Ojoj, vilken dag! Solstolen på verandan endast iklädd ett linne och leggings. Vattenflaskan bredvid för att förhindra solsting. En bok, saker gjorda och tankar tänkta till plugget. Mejl skickade och ogräsbekämpningen vi lovat spruta för veckor sedan är på plats.

På tal om den så ska jag berätta en hemsk historia. Vi skulle spruta på alla ställen enligt vår hyresvärd; alla springor mellan plattorna, boulebanan och grusplätten. Sagt och gjort (efter ett par veckors fördröjning som sagt), jag och E läste lite på dunken och gav oss ut. Utan rekommenderade skyddshandskar och trädgårdsstövlar leker jag som ett lyckligt barn barfota med sprutverktyget medan E troget följde mig bärandes på dunken som är fastkopplad med mitt sprutstycke. (Och så många misstolkningar det går att se här!)

En halvtimme senare, en halvtimme som bokstavligen gått ut på att gå dubbelvikt och fundera på om den raden är gjord eller ej, så har vi även "råkat" mörda en spindel. Den kom krypandes och vi skulle bara se hur starkt medlet var, jag sprutade lite lätt på den och den stendog (kul där att stavningskontrollen tycker stendog är ett ord). Utan sådana där lagom otrevliga spasmerryck (jag kanske inte har stavningskontroll nu när jag tänker efter och inser att spasmerryck också är ett ord i så fall...). Medlet var alltså ganska starkt.

Hursom ser vi en liten stund senare hur en skalbagge av något slag kommer farandes längs stenplattorna och således även rör sig över springorna som är besprutade. Ganska snart börjar han knata långsammare, och långsammare tills han stannar upp och ja, helt enkelt dör. Vi funderade på om han led och jag böjde mig ner för att se något livstecken men icke. Han hade bara kolat vippen. Och då bara av att röra sig över besprutningsmedlet.

Ogräset bör ju dö, och det mesta runtikring samt att de färska örterna som växer härutanför kanske inte är att rekommendera att äta eftersom detta "supermedel" ska gå ner i marken och sprida sig till rötterna. Kul!

Annat skoj som hänt, värt att nämna... Biovecka i Aix, 3.5 euro per föreställning. Jag och R och ett par till från klassen skulle se Ma Part du Gateau men eftersom filmen hade gröna streck genom hela så valde vi en annan. En sjukt kass film som hette något som jag verkligen inte kommer ihåg just nu. Men se den inte.

Chèvretoasten jag muttrade om häromdagen blev faktiskt kvällens middag, och den svek mig inte. Så bedrövligt fantastiskt gott.

Har annars hittat mera roliga politiska länkar men har ingen energi att uppbåda för ett åsiktsinlägg just nu. Håll tillgodo med detta onödiga pladder och skapa er en bild av sommar. Den har jag bara jag tittar ut.

Samhörighet kan vara bland det bästa som finns.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Då har du rena händer och fötter nu då. Men allvarligt, hoppas du tvättade bort det starka, farliga medlet. Om jag gissar rätt är det ett medel som numera är förbjudet här hemma i Sverige. Vi använde det på Lena för ogräsbesprutning när ni var små och sen blev det förbjudet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0