Kaffekoppens vikt och "Debatts" ovikt.

Denna dag kunde knappast fått en bättre start för att sedan bara forsätta vara på en stabil hög nivå. Mobilalarmet drog igång sitt standardsväckningsderby med tre olika tider, nio-minuterssnooze och även ett sms som plingade till innan de åtta timmarna slagna. Ljuset flödade in genom den öppna fönsterluckan och det senaste verket inom litteraturklassen Izzo med hans Total Khéops ska klämmas. Eller i alla fall de första 150 sidorna till på tisdag.

Den uppfläkta boken (förlåt alla bokälskare) låg strandad på golvet efter gårdagskvällens genomtänkta försök till lektyrtillgodogörelse. Uppstigning, gröt, M som kommer uppstudsande och har fått för sig för att gå till bageriet och inhandla färsk baguette.

Jag roar mig med att städa upp lite i köket, barfota knata över gatan och hämta vår soptunna (tömd och tom) för att sedan strategiskt placera mig i solstolen, med grammatikboken och den starka övertygelsen om att shortsbrännan ska, om inte elimineras så, förminskas. Så ja, där satt jag då M stack ut huvudet genom altandörren och frågade med en härligt intonerad ett-orsfråga: - Kaffe? Om jag vill ha kaffe? Såklart. Inte nog med detta, ett par korta minuter senare dyker hon upp med den lilla rundade vita koppen, fylld med nybryggt svart flytande guld utspätt till det perfekta tillståndet med mjölk.

Mer grammatik. Ett dopp i poolen. Mer grammatik, endast med motivationen att shortsbrännan bör suddas ut med denna behandling. Lunch på detta. Iklädd sommarkänning nummer ett (knallgul) och med bestämda steg tar jag mig ner på stans turistöversvämmade gator för att ett; skriva ut grammatikövningar till tentan (med motiveringen att jag kan sola samtidigt om jag har det på papper). Två; köpa skor, bruna sandaler med krusidull inköptes för 14.90 euro på mitt kära skohak som jag även köpte min gulliga ballerinaskor på. Tre: Handla, storhandling på Dia. Hemvandring och tillrättaläggande på mage framför poolen för solning av min materiella närvaros baksida tillsammans med (de utskrivna) grammatikövningarna (sms-konversation var femte övning).

Middagen (fiskfilé av något slag brynt i smör, färdiggjort i bubblande vitt vin med sockerärtor, rödlök, tomat och citron tillsammans med kokt potatis samt ett glas chardonnay) avnjöts tillsammans med gårdagens Debatt från SVT Play. Och vad kan vi konstatera ännu en gång? Jo, programmet är amatörmässigt och skrattretande. Liscenspengar borde inte läggas på sådant skräp och för att citera ett inlägg på Aftonbladet.se (länkar nedan): "politiskt underhållningsvåld, en lobotomerad hybrid av Aktuellt och Motorsågsmassakern".

Men titta på det för underhållningsvärdets skull. Josefin Brink visar i alla fall att hon är vänsterpartist med sitt röda plastkulehalsband och välmatchande tröja.

Hursom, middagen räckte inte under 45 minuters "debatt" utan naglarna fick sig en omgång för att nå slutet (se utkastandet av arg tonåring - vilket jag missade). Blå tånaglar ska kvällen till ära visas under svänga-rumpakvällen M och jag ska exekutera (nej, roligt ska vi ha och vill ut vill vi!), de nya sandalerna ska pryda mina fötter. En koppe kaffe från M är intagen och V gör mer och mer skäl för sitt epitet Bullmamma och har bakat ihop en kladdkaka. Från påse, tillsatta ägg och på eget bevåg lite kaffe, citronsaft och kakao. Mums ska det bli!

GT och vin ikväll då.

Gå upp lite tidigare imorrn.

Kommentarer
Postat av: E.

varför bakar Vincent bara när jag inte är hemma? va? VA??

2011-05-07 @ 13:29:25
Postat av: E.

...och var är ditt skohak förresten? jag behöver också sandisar - Converse funkar liksom inte i 20+.

2011-05-07 @ 16:36:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0